Tuesday, February 7, 2017

PAK21 - LCD Projector; Perlu ke tak?



LCD


Assalamualaikum w.b.t dan selamat lemai ( selamat petang)..


Just finish another day of school. A little bit tired tapi dah nama pun keje dik, buang air besar pun kadang-kadang memenatkan .. kan..kan..

Sebagai guru yang cuba mengikuti arus PAK21 (Pembelajaran Abad Ke 21) ... *skema derr ayat..* so aku terpikir kononnya nak upgrade skill dan penyampaian PdP aku. Tapi untuk nak mereka2 benda tu memanglah aku sangat tak kreatif *level paling low*. Jadinya terfikir juga nak beli LCD Projector. Aku dapat je duit kutu.. tanpa berlengah aku pun mencari lalu tertangkaplah seekor LCD *dalam gambar*

Tips LCD Projector yang bagus :
  1. Beli yang LCD bukan LED ; LED tak bagus untuk tempat yang ada pencahayaan yang tinggi. Paparan tak jelas. Yang paling sanggih DLP tapi agak mahal la. So paling sesuai LCD.
  2. Beli yang ansi lumen (Brightness) melebihi 2500 so untuk tempat yang secerah kelas, uolls akan nmpak ianya jelas.
  3. Nisbah kontras yang bagus untuk PdP lebih kurang 2000: 1 so warna yang terpapar di skrin tu lebih jelas dan nampak kontranya.
  4. Berat yang biasa manusia normal leh bawak dalam 2 kg macamtu. Jangan pulak korang pi beli yang seberat-berat alam. Naya ke hulu ke hilir nak ngangkutnye.


Kalau tanya brand, sebenarnya semua brand aku rasa ok. Cuma kena tengoklah kriteria-kriteria utama yang aku bagitaw tadi. Kot kalau tak faham, boleh gugel review2 yang lain. Aku guna EPSON. So far aku bagi 5 bintangs la. Sangat jelas walaupun di tempat yang terang macam dalam kelas. Harga LCD Projector aku lebih kurang RM 1329. Berbaloi lah nak guna kan. 

Kebaikan ada LCD :
  1. PdP korang akan jadi lebih mudah, nak2 bila nak tayang video. Nak tunjuk gambar. Tak payah nak potostet bagai. Nak bagi nota pun senang. Korang download je lepas tu tayang kat sekelas. 
  2. Nota, gambar, powerpoint slide boleh direcycle saban tahun selagi silibus tak berubah *senang keje der*
  3. Korang akan nampak lebih profesional tambah-tambah bila galas beg LCD tu. Rasa macam CEO. *ni perasaan aku je la*
Keburukan :
  1. Yang aku jumpa keburukan dia. Nak pasang LCD ni take time la. Nak buka laptop la  *dah la laptop aku keje hang je*. Nak pasang wayar2 la. Approximately, dalam 5-7 minit. 
  2. Kena betul-betul jaga maintenance dia. Jangan pulak korang baran kat budak lepastu baling LCD. Tak berbaloi.
Guru SMK Subis
Gambar ni takde kaitan dengan LCD.. kih..kih..kih


So macam mana? Dah sedia nak sahut PAK21? *gitew* Okay.. Akak chow dulu.. Nak kena tengok budak menari. *Cikgu tarian berjiwa gangster*... 

Tang nota tu bakal dihapload..masih dalam pemurnian.. so stay tuned k.. Daaaa...

13 comments:

  1. Akak nk jual tak projektor tu.. by pren man panjang

    ReplyDelete
  2. Akak guna.. hehe..baru beli januari hr tu..hehe.. byk dh murah2 skrg.. affordable..hehe

    ReplyDelete
  3. Aku bru je beli model richoh.hrga 1570.ok..ble gna sebaiknya walau ada cahaya.puashati..tp x larat nk usung

    ReplyDelete
    Replies
    1. asalkan selesa utk diri sendiri.. boleh aja kok.. hehe..selamat mengajar..

      Delete
  4. salam..boleh saya tahu jenama epson apa yg ckgu guna..nak p beli ..hehe=)

    ReplyDelete
  5. A'ah sy pun nak tahu epson model apa? Nak pi beli 1

    ReplyDelete
  6. Kalau ade yang nak beli projector epson boleh ws saya . 01123843282 . Harga murah murah je 👍

    ReplyDelete
  7. Saya beli epson...dia mmg setgh bran ada beg...dan x de beg..hihu..nak ckl tu je

    ReplyDelete